Ibu Kandung Der4 Amir Hingga M4ti. Ibu Angkat Amir Luahkan Perasaan

“SAYA menyesal kerana tak pertahankan Amir ketika ibu kandungnya beriya-iya mahu ambil dia dulu”

Demikian luah Norlida Hassan, ibu angkat kepada Zubaidi Amir Qusyairi Abd Malek, 7, yang dilaporkan mening.gal dunia pada Jumaat, dipercayai akibat dide.ra.

Tidak dapat menahan sebak ketika dihubungi mStar pada tengah hari Sabtu, Norlida berkata dia terlalu sedih dan masih terkejut dengan berita pemergian anak angkat yang mesra disapa sebagai Amir, yang sudah dipeliharanya selama enam tahun.

Keluarga Norlida menatang Amir bagai minyak yang penuh.

mStar pada Oktober tahun lalu menyiarkan kisah Norlida dan keluarganya yang terpaksa menyerahkan semula Amir kepada ibu kandungnya yang menetap di Melaka selepas wanita berkenaan mahu mengambil semula kanak-kanak tersebut.

Video detik perpisahan keluarga Norlida dan Amir yang dikongsikan di Facebook begitu menyentuh hati netizen, apabila memaparkan mereka saling menangis teresak-esak dan berdakapan sebelum kanak-kanak tersebut dibawa pergi.

Menurut Norlida yang menetap di Rawang, Selangor, dia kini baharu tiba di Melaka selepas diminta memberi keterangan oleh pihak polis.

Bercerita saat mendengar perkhabaran du.ka yang disampaikan suaminya malam tadi, Norlida berkata hatinya begitu luluh mengenangkan cara peme.rgian kanak-kanak ma.lang berkenaan yang sudah dianggap seperti anak kandung sendiri.

“Malam tadi suami dapat panggilan daripada jiran ibu Amir di Melaka. Jiran tersebut beritahu suami, katanya Amir dah tak ada. Katanya, dia dapat tahu Amir mening.gal dunia dan ditemui di bilik air.

“Bila suami beritahu saya, ya Allah…. luluh sangat hati ini. Saya terlalu rindu, nak dengar suara dia, nak jumpa dia… tiga bulan tak dengar khabar berita kerana ibu kandungnya ‘control’.

“Sejak serahkan Amir pada Oktober lalu, sempat dua kali saja bertemu. Bapa tirinya akan ambil kesempatan bawa Amir sekali kalau dia nak hantar barang di Kuala Lumpur. Masa itu dia akan beritahu saya dan kami berjumpa di kedai makan.

Gambar kenangan Norlida dengan Amir, (kanan) detik-detik terakhir sebelum menyerahkan Amir kepada ibu kandungnya, Oktober lalu.

“Kali terakhir jumpa bapa tirinya bawa Amir pada 7 November. Amir ceria dan gembira sangat. Dia cakap nak sekolah dekat rumah ‘Umi’, nama panggilan untuk saya.

Anak-anak saya pun ikut sekali nak jumpa adik bongsu mereka. Kini saya tak berpeluang lagi nak tengok dia, dengar suara dia,” ceritanya dalam nada sebak.

Tambah wanita berusia 50 tahun ini, dia tidak dapat membayangkan pende.ritaan yang ditanggung oleh Amir sebelum menghem.buskan nafas terakhir memandangkan dia dan keluarga menatang kanak-kanak itu ibarat minyak yang penuh.

“Saya tak tahu nak cakap macam mana… dari malam tadi, sikit pun saya belum lelap. Saya tahu, saya dapat rasa dia memanggil-manggil ‘Umi’ ketika sa.kit. Sebab kalau dia jatuh atau sakit, saya lah orang yang akan dicari dulu.

“Kalau tak mampu jaga, tak payah lah ambil Amir. Sebab tu saya rasa terkilan sangat tak pertahankan Amir sebelum ini tapi nak buat macam mana, itu hak mutlak ibu kandungnya.

“Anak-anak saya semua terlalu sedih dengan kehilangan adik bongsu mereka. Amir mening.gal dunia di tangan manusia ke.jam… manusia yang ada hubungan dengannya. Saya berharap sangat keadilan berpihak kepada Amir. Moga pelakunya dapat hu.kuman setimpal,” ujar ibu kepada lima cahaya mata ini.

Menurut Norlida, dia cuba mengusahakan untuk membawa pulang jena.zah anak angkatnya itu untuk dibawa pulang dan dikebu.mikan di Rawang.

“Selepas ini urusan be.dah siasat jena.zah Amir. Saya berharap sangat dapat kebenaran untuk bawa pulang jena.zah Amir dekat kediaman keluarga kami di Rawang, supaya dapat ziarah pusaranya selalu,” katanya lagi.

Anak-anak Norlida begitu rapat dengan Amir.

Media pada Jumaat melaporkan seorang kanak-kanak lelaki ma.ut dipercayai dide.ra ibu kandung dan bapa tirinya di rumah di Taman Krubong Jaya.

Dalam kejadian kira-kira jam 4 petang itu, mang.sa ditemukan le.mas dalam tong air di rumah berkenaan dengan terdapat beberapa kesan kecederaan di beberapa bahagian badan.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Melaka, Asisten Komisioner Mohd Sukri Kaman berkata pihak polis kini mena.han ibu dan bapa tiri mang.sa masing-masing berusia 32 dan 38 tahun.

Kedua-duanya dire.man tujuh hari sehingga 5 Februari depan untuk membantu siasatan.

Sumber : MSTAR ONLINE

Be the first to comment on "Ibu Kandung Der4 Amir Hingga M4ti. Ibu Angkat Amir Luahkan Perasaan"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*