Liat Nak Bayar Hutang, Wanita Cetak Muka Rakan Di Buku Yassin Dan Edar

Sejak sekian lama masalah hutang tidak terlangsai berlaku dalam masyarakat. Punca utamanya, culas membayar hutang. Sebahagiannya sengaja melupakan, ada menganggap ia tidak penting, malah ada membuat persepsi sendiri pemiutang sudah melupakannya.

Al-Quran dan hadis memberikan gambaran amat dahsyat kepada penghutang yang culas dan sengaja mencari alasan daripada melunaskan hutang. Ketika bersetuju memberi hutang dahulu, tentu pemiutang amat berharap penghutang menunaikan semula haknya kerana dia mempunyai keperluan hidup.

Berdepan dengan rakan mahupun orang terdekat yang enggan membayar hutang ini memang menyakitkan hati. Niat kita cuma mahu membantu tapi kita pula dianiaya mereka! Geram bukan? Lebih menyakitkan hati, panggilan telefon tak diangkat dan disekat di Whatsapp.

Letak muka penghutang di muka hadapan buku Yasin

Tular di Indonesia, di mana seorang wanita yang dikenali sebagai Jeanis Dealova menggunakan cara yang agak ‘extreme’ untuk meminta kembali duit yang dipinjam oleh rakannya. Akibat terlalu penat dengan helah si penghutang, dia telah mencetak buku surah Yasin dengan meletakkan gambar penghutang di muka hadapan buku tersebut. Gambar buku Yasin itu telah dimuat naik di Facebook berserta kapsyen bagi meminta orang ramai yang mengenali penghutang itu untuk mengembalikan wangnya.

Wanita itu juga turut mengirimkan buku Yasin tersebut kepada keluarga si penghutang bagi mendapatkan wangnya kembali. Namun, penghutang tersebut dipercayai meminjam duit kawannya kerana ingin membayar kos rawatan adiknya. Walau bagaimanapun, bila tiba waktu yang telah dijanjikan untuk membayar hutang, dia tidak membayar hutang malah menghilangkan diri. Jeanis juga mendakwa penghutang tersebut telah ‘block’ dirinya di semua media sosial.

Sumber : Kumparan , Jeanis Dealova Via Oh Bulan

PERHATIAN: Pihak admin tidak akan bertanggungjawab langsung ke atas komen-komen yang diberikan oleh pembaca kami. Sila pastikan anda berfikir panjang terlebih dahulu sebelum menulis komen anda disini. Pihak admin juga tidak mampu untuk memantau kesemua komen yang ditulis disini. Segala komen adalah hak dan tanggungjawab anda sendiri.

Be the first to comment on "Liat Nak Bayar Hutang, Wanita Cetak Muka Rakan Di Buku Yassin Dan Edar"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*